물류사업자를 위한 법률상담

Q
중국 선박회사인 A사는 국내 건설회사인 B사로부터 아랍에미레이트 아부다비항에서 한국 거제항까지 중고 플로팅 크레인(본건 화물)의 해상운송을 의뢰받았고, A사는 본건 화물을 A사의 선박에 적재한 후 BIMCO HEAVYCONBILL 2007 무고장 선하증권을 발행하였다.

이 선하증권 앞면에는 2013. 6. 25.자 용선계약(charterparty)을 편입한다고 기재되어 있었다. 이후 본건 화물은 거제항에 도착하였으나 크레인 붐대 등의 파손이 발견되었다(이하 ‘본건 사고’).

A사는 2013. 6. 25.자 용선계약서 BIMCO HEAVYCON 2007(Standard Heavylift Charter Party)이며 이 양식에 포함된 ‘Knock-for-Knock’ 조항에 따라 A사는 면책된다고 주장하였다. 위 조항에 따라 A사가 결국 본건 사고에 관하여 손해배상책임을 부담하지 않는지에 대하여 살펴본다.

A
Knock for Knock 조항은 선주는 과실 여부 및 선박의 감항성 여부와 상관없이 화물 손상에 대하여 전혀 책임이 없으며, 용선자 역시 과실 여부 및 선박의 감항성 여부와 상관없이 선박 측 손상에 대하여 책임이 없다는 의미이다(“The Owners shall not be responsible for loss of or damage caused to or sustained by the Cargo or property of any member of the Charterers’ Group, whether owned or chartered, any liability consequent upon delay to the Cargo, any liability in respect of wreck removal and the expense of moving, lighting or buoying the Cargo, any liability in respect of personal injury or death of any member of Charterers’ Group, arising out of or in any way connected with the performance of this Charter Party, even if such loss, damage, injury or death is caused wholly or partially by the act, neglect, or default of the Owners’ Group, and even if such loss, damage, injury or death is caused wholly or partially by unseaworthiness of any vessel; and the Charterers shall indemnify, protect, defend and hold harmless the Owners from any and against all claims, costs, expenses, actions, proceedings, suits, demands and liabilities whasoever arising out of or in connection with such loss, damage, personal injury or death; The charterers shall not be responsible for loss of or damage to the property of any member of the Owners’ Group, including the Vessel, any liability in respect of wreck removal and the expense of moving, lighting or buoying the Vessel, any liability in respect of personal injury or death of any member of Owners’ Group, and any liability in respect of other cargo on board not the subject of this Charter Party…이하 생략”).

BIMCO HEAVYCONBILL 2007(Standard Heavylift Charter Party) 양식이 주로 중량 화물 운송의 경우 사용되는 용선계약임에 비추어 중량화물의 운송 시 화물이 선체에 손상을 가할 가능성이 상당하므로, 선체 손상에 대하여는 선주가, 그리고 화물 손상에 대하여는 용선자가 각자 스스로 책임을 부담하고 상대방에게 책임을 묻지 않겠다는 취지로 Knock for Knock 조항을 두게 된 것으로 보인다.

용선계약(Charterparty)은 당사자 간의 계약자유의 원칙에 따라 해석되며 위 용선계약서의 준거법인 영국법 판례에 따라 유효하므로[Smit International(Deutschland) GmbH v. Josef Mobius Bau-Gesellschaft(GmbH & Co)(The ‘Janus’)·QBD(Com Ct)(Morison J)·7 June 2001, A Turtle Offshore SA Assuranceforeningen Gardgjensidig v Superior Trading Inc(The ‘A Turtle’)·QBD(Admlty Ct)(Teare J)·11 December 2008 and Acergy Shipping Ltd v Societe Bretonne De Reparation Navale SAS(The ‘Acergy Falcon’)·QBD(Com Ct)(David Steel J)·5 October 2011] 본건 화물 사고에 대하여 선박의 감항성 여부 및 선주 측 과실 여부와 상관없이 A사의 손해배상책임은 인정되지 않을 가능성이 매우 높다.

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